fbpx
Connect with us

Subscribe

Google

Google Doodle Meraikan Ahli Etnografi Kelahiran Sarawak, Benedict Sandin

Siapakah beliau, dan apakah yang membuatkannya istimewa?

Photo by Sarawak2Discover

Doodle hari ini meraikan seorang anak kelahiran negeri Sarawak, Benedict Sandin, seorang pencerita rakyat dan ahli etnografi yang telah berkhidmat sebagai kurator muzium yang tertua di Borneo: Muzium Sarawak. Siapakah beliau, dan apakah yang membuatkannya istimewa? 

Kehidupan dan kerjaya Benedict Sandin

Benedict Sandin dilahirkan Sandin anak Attat pada 1918 pada tarikh hari ini, di sebuah rumah panjang bernama Kerangan Pingai yang terletak di lembangan Saribas, di daerah Saratok, Sarawak. Berketurunan Iban (antara suku kaum asli yang terbesar di Malaysia), Sandin telah mendapat sanjungan para ahli akademik sebagai salah seorang pakar kaum Iban yang terunggul di dunia; beliau telah mendedikasikan hidupnya untuk memelihara warisan asli kaumnya. 

Beliau diperkenalkan kepada bahasa Iban yang penuh puitis menerusi bapanya, dimana Sandin bukan sahaja berjaya menguasainya tetapi juga telah meneruskan untuk membela bahasa ini. Pada tahun 1941, Sandin mula bekerja di dalam jurusan perkhidmatan awam, dimana bakat menulisnya telah membuka peluang untuknya memegang jawatan sebagai penyunting Pembrita – penerbitan berita yang pertama dalam bahasa Iban. Artikel-artikel yang ditulisnya telah menarik perhatian kurator Muzium Sarawak pada masa itu, yang telah membawanya masuk sebagai seorang kakitangan berjawatan khas pada 1952. 

Pembentukan seorang kurator muzium dan pemeliharaan warisan budaya

Sejurus selepas itu, Sandin diterima untuk menyertai sebuah program persekutuan UNESCO di New Zealand, dimana beliau mempelajari teknik-teknik muzium dan antropologi. Beliau pulang ke tanah air dengan tekad untuk mendokumentasi sejarah, budaya, dan bahasa kaum Iban serta merakamkan amanat ahli salasilah tempatan, pujangga, dan ahli sejarah. 

Sebagai tanda penghargaan kepada pencapaian etnografi Sandin yang tidak ternilai, beliau dinamakan Kurator Muzium Sarawak dan Ahli Etnologi Kerajaan pada 1966, jawatan yang dipegangnya untuk hampir sedekad.    

Terima kasih kami ucapkan kepada Benedict Sandin kerana melindungi dan memelihara tradisi dan warisan asli untuk generasi yang akan datang! 

Sign Up For Our Newsletter

Written By

Our mission is to organise the world's information and make it universally accessible and useful. Have questions? Search for answers at Google today.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Google I/O 2021: Being Helpful In Moments That Matter

Google

Isentia: Face Forward, Mask On

Report

Iklan-Iklan Ramadan-Raya Paling Popular Di YouTube Malaysia Bagi 2021

Google

Get To Know Pieter Dijkgraaf, Head of Performance At 2Stallions

Kartina Rosli

Connect
Sign Up For Our Newsletter